Sluiten


Casper Bannet, Uitzendondernemer van het Jaar

Op 28 november 2017 door WePayPeople

UitzendScope is een uitgave voor uitzendondernemers door WePayPeople. Een tweemaandelijkse newspaper met thema’s gericht op uitzendondernemers. Inschrijven voor UitzendScope kan hier.

Casper Bannet, Uitzendondernemer van het Jaar:
“Ik ben iemand die altijd wil winnen”

Hij komt uit een muzikantenfamilie. Zijn grootvader was de legendarische Johnny Bannet, trompettist bij de Nederlandse big band The Skymasters en begeleider van onder andere The Four Tops, Toots Thielemans, Tom Jones en The BeeGees. Waar komt dan toch die wil om te ondernemen vandaan? “Waarschijnlijk van mijn overgrootvader. Ik heb hem nooit gekend, maar hij was ondernemer. Een lommerd. En als ik de verhalen mag geloven die binnen de familie rondgaan, schijnt hij het heel erg goed gedaan te hebben.”

5 oktober jongstleden vond voor de tweede keer de Uitzendondernemer van het Jaar verkiezing plaats. Na een kritische selectie in de voorrondes gingen zes finalisten met elkaar de strijd aan door een presentatie te pitchen aan de vakjury. Aan het einde van de rit was het juryoordeel una-niem: Casper Bannet is de Uitzend-ondernemer van het Jaar 2017.

De motivatie van de jury: “Hij heeft met Aethon bewezen hoe je op basis van het vasthouden aan een onder-scheidende visie en een kristalhelder en bewezen concept, structureel een enorme groei kunt realiseren én tege-lijkertijd waardevol kunt bij-dragen aan het oplossen van problemen in de zorg- en publieke sector.”

Uitzendondernemer van het Jaar, wat betekent dat voor je?
“Ik ben er trots op. Het is een enorme blijk van waardering richting onze mensen, en uiteraard mooie exposure voor het bedrijf.  Wij hebben, zoals gevraagd vanuit de organisatie, een visiedocument opgesteld waar veel tijd in is gestoken, want ik vind: als je meedoet, doe je mee om te winnen. En de reden dat we hebben meegedaan, is dat ik het vertrouwen had dat we serieus kans maakten.”

“Het winnen is overigens één, de motivatie van de jury waarom wij de winnaar zijn geworden, is twee. Dat het geloof in onze aanpak goed voor ons werkt, heeft te maken met plezier en overtuiging. Mijn moeder heeft altijd gezegd: je moet doen wat je leuk vindt. En al word je bij wijze van spreken putjesschepper, je moet wel alles uit jezelf halen. Zo leef ik en zo werk ik. Ik wil namelijk vol trots op mijn leven terug kunnen kijken met het idee dat ik er alles uit heb gehaald. Vooralsnog lukt dat best aardig met Aethon.”

‘Het gaat ons niet alleen om die groei, maar ook om de impact die we op de markt kunnen en willen hebben.’

Was een goedlopend uitzend-bureau je grote droom?
“Nu wel, maar het kwam op mijn pad. Ik studeerde rechten in Rotterdam en dacht dat het voor mijn cv goed zou zijn om stage te lopen bij een advocatenkantoor. Niet verplicht maar wel nuttig. Ik kom bij een advocatenkantoor om kennis te maken en wordt door de receptioniste in een wachtruimte neergezet. Een ruimte met marmer tegen de muren waar de stilte keihard tegenaan kletst. Ik zit daar en denk ‘wat doe ik hier’? Ik sta op en zeg tegen die mevrouw dat ik geen stage kom lopen. Diezelfde dag ben ik naar mijn moeder gegaan met de vraag of ik € 650 kon lenen om een bedrijf starten. Als student in die tijd waren er grofweg drie opties: webdomeinen verkopen, websites bouwen of een chauffeursdienst opzetten.”

“Een vriend van mij werkte bij zo’n chauffeursdienst en enige navraag leerde me al snel dat klanten in die markt vaak niet zo netjes werden behandeld en dat het aan kwaliteit schortte. Dus kon je heel makkelijk jezelf onderscheiden door ‘ja’ te verkopen op een vraag, dingen links-om of rechtsom gewoon te regelen, met twee woorden te spreken en ook echt terug te bellen als je dat had beloofd.”

“Wij maakten het verschil door flexibel te zijn: wil je een uur een chauffeur inhuren? Dat kan. Drie uur, vijf uur of veertig uur? Kan ook. Moet hij er over een uur staan? Geen probleem. Dat was nieuw, klanten waren gewend op zijn minst veertig uur te moeten afnemen en minstens achtenveertig uur van tevoren te moeten reserveren. Wij zorgden er gewoon voor dat er altijd iemand beschikbaar was, desnoods ging ik het zelf doen.”

Het klinkt alsof daar het zaadje is gepland voor je huidige manier van werken?
“Dat klopt, daar is de manier van ondernemen ontstaan zoals we die hebben doorgetrokken in de onder-neming die Aethon vandaag de dag is. Door uitbreiding naar zorgvervoer en de ervaringen die we daar opdeden, hebben we onze dienstverle-ning kunnen verbreden. En ondanks dat we nu andere diensten leveren in complexe markten, garanderen we onze klanten nog steeds dat er in de Randstad binnen vier uur een medewerker voor de deur staat als het nodig is. En dat maken we waar.”

Hoe is het uitzendbureau ontstaan?
“De uitbreiding naar andere markten vloeide voort uit het idee dat we meer konden doen met de profielen van de studenten die wij inzetten voor zorgvervoer. Zorgvervoer is specialistisch werk waar we hbo en wo-studenten voor inzetten, maar dit werk sluit niet altijd aan bij hun studierichting. Zo ontstond het idee om deze mensen studie-inhoudelijk werk aan te bieden. We hebben de blik gericht op de overheid en zijn met tien gemeentes gaan praten over het type profielen dat we hen konden bieden: 2e-jaar hbo- en wo-studenten, ambitieus en leergierig, met een studie in een relevant vakgebied.”

“In samenspraak met die gemeentes hebben we een dienstverlening gecreëerd die zo goed voor hen werkte dat zij eigenlijk ambassadeur voor ons zijn geworden. Zo zijn we binnen een jaar of drie in dat vakgebied de dominante speler geworden. Wat er dan gebeurt, is dat er naast die specifieke dienstverlening vraag ontstaat naar ander profielen en daarmee andere mensen. Vrij snel merkte ik dat we daar niet in excelleerden, dat we veel beter waren in het opleiden van mensen voor een specifieke rol: tien tot vijftien man selecteren, doelgericht opleiden en vervolgens een bijbaan bieden. Of een fulltime baan als ze toevallig even niet aan het studeren zijn. We hebben toen kleur gekozen, wij pakken een niche in een niche en zetten daar volledig op in.”

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
“Als wij gemeenten bedienen, dan pakken wij één functie waar behoefte is, waar pijn is in de markt. Voor die functie stellen wij een opleidingsprogramma samen om studenten op het niveau te krijgen zodat zij de functie kunnen uitvoeren. Dat programma omvat theorie en praktijk inclusief een stage bij een opdrachtgever. Als we in die functie, bijvoorbeeld medewerker Burgerzaken, kwalitatief en kwantitatief het idee hebben dat we daar dé partij zijn, dan pakken we door. Daarna kijken we naar aanpalende functies, en zetten we daar op in, niet op iets ‘toevalligs’. ”

“Voor onze studenten is het opleidingsprogramma erg prettig omdat dit perspectief biedt; zij hoeven niet vijf jaar hetzelfde werk te doen bij de gemeente, er zit ontwikkeling in. Wij zorgen echt voor een traject waarin we ze ontwikkelen en voor langere tijd aan ons binden. En de gemeentes zijn daar blij mee.”

“De markt profiteert op zijn eigen manier. De trends in de publieke sector, zoals digitalisering en het complexer worden van producten, zorgen voor gigantische tekorten. Er is een enorme behoefte aan flexibiliteit. En die kunnen wij leveren met de concepten binnen onze dienstverlening, van een flexpool, tot trainees en professionals.”

‘Als je tienduizend mensen hebt in de markt, maar je hebt er twaalfduizend nodig, dan zorgen wij dat er tweeduizend nieuwe bijkomen.’

Wanneer kwam uitzenden in de zorg in beeld?
“Omdat wij bij heel veel geneeskundestudenten merkten dat ook zij graag in hun toekomstige werkveld werkzaam wilden zijn, hebben we ook daar onderzoek gedaan naar ‘waar zit nou de pijn?’. In de hoek van de verpleegkundigen. We zijn ook daar studenten volgens het principe van opleiden en ontwikkelen in gaan zetten. Hierdoor kunnen ze aan hun cv werken, een springplank creëren voor hun carrière en daardoor makkelijker hun studie doorkomen, want praktijkervaring draagt daaraan bij.”

“Daarnaast zagen we een belangrijke maatschappelijke component in deze markt waarvoor wij verantwoordelijkheid wilden nemen. En wat uiteindelijk ook een van de redenen is waarom wij zo hard groeien. Het gaat ons namelijk niet alleen om die groei, maar ook om de impact die we op deze markt kunnen en willen hebben.”

“Kijk naar het manifest van Hugo Borst en je weet waar de pijn in de zorg zit. Schrijnende zaken zoals mensen die letterlijk in hun eigen urine liggen, omdat er gewoon geen tijd en capaciteit is. Het aantal verpleegkundigen wordt gewoon niet groter. Dus maken wij dat aantal groter door met onze eigen profielen te werken waardoor je de tekorten echt oplost. In plaats van het verplaatsen van personeel, gaan wij op zoek naar nieuwe mensen. Verplaatsen lost niks op: stel je voor je hebt tienduizend mensen in de markt, maar je hebt er twaalfduizend nodig, dan zorgen wij dat er tweeduizend nieuwe bijkomen.”

En ook die mensen houd je langer vast in een uitgestippeld traject?
“Deze studenten komen bijvoorbeeld bij ons binnen in hun tweede studiejaar. Ik vind dat wij voor hen en voor de opdrachtgever een complete partij moeten zijn. Dus investeren we in het opleiden en in het ontwikkelen van een langlopend traject. Zodat zowel die student als die opdrachtgever elkaar echt leren kennen en daar baat bij hebben. Inmiddels maken we ook de slag naar detachering om dat traject nog langer te maken en deze studenten twee, drie, vier jaar na hun studie nog steeds bij ons te houden. Als ze daarna naar een opdrachtgever gaan, dan is mijn missie geslaagd.”

Ligt het gevaar van concurrentie op de loer?
“Onze werkwijze is uniek. Het vraagt om een totaal andere mindset en om flink investeren. Voor veel van onze concurrenten is dat risico veel te groot. Natuurlijk zijn er partijen die het wel hebben geprobeerd, maar wij zijn er vanuit een oprechte overtuiging mee begonnen en we zijn er in gegroeid. Dat maakt het verschil.”

Profiel Aethon
2005 Opgericht als een studenten chauffeursbedrijf.
2009 Oprichting Aethon Publica, de dienstverlening voor de overheid.
2011 Oprichting Aethon Zorgt, dienstverlening gericht op de gezondheidszorg.
2013 Aethon behaalt het NEN 4400-1 certificaat. Aethon Zorgt is meer dan verdubbeld in omzet. Aethon wint de gouden FD Gazellen Award. Omzet: € 9,2 miljoen.
2014 Aethon start het initiatief ’In Hart en Nieren’ als bijdrage aan de Hart- en Nierstichting. In november wordt de privechauffeurstak verkocht aan Mobiliteitsdiensten Nederland. Omzet: € 13,8 miljoen.
2016 Aethon start verschillende traineeships in de (semi) publieke sector en in de zorg. De 100e stafmedewerker treedt in dienst, landelijk zijn er meer dan 2.500 talenten voor Aethon aan het werk. Omzet: € 27,8 miljoen.
2017 Winnaar Uitzendondernemer van het Jaar.
Omzet: € 43 miljoen.
2017 Voor de 5e keer op rij FD Gazelle