Sluiten



Winnen heeft voor ons deuren geopend

Op 8 maart 2017 door WePayPeople

UitzendScope is een uitgave voor uitzendondernemers door WePayPeople. Een tweemaandelijkse newspaper met thema’s gericht op uitzendondernemers. Inschrijven voor UitzendScope kan hier.

Het is maandag 24 oktober 2016. De vijf finalisten van de Uitzendondernemer van het Jaar Awards komen samen in het hoofdkantoor van ABN AMRO aan de Zuidas in Amsterdam. Ieder van hen zal een pitchpresentatie geven waarin de visie op de ontwikkeling van hun bedrijf en op de ontwikkeling van de arbeidsmarkt centraal staat. Na een kort juryberaad volgt de uitslag: MVO Solutions is unaniem aangewezen als de terechte winnaar. Mede-eigenaar en directeur Metin Durmus vertelt hoe het zover gekomen is. En hoe het verder ging.

Vier jaar geleden ging MVO Solutions van start. Drie mannen met een goed idee en een frisse kijk op de markt kiezen bewust voor een niche in de uitzendbranche: het bemiddelen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met veel bevlogenheid wordt er aan de weg getimmerd. En met succes. Hun manier van werken werpt zijn vruchten af voor opdrachtgevers en arbeidskrachten. En voor MVO Solutions zelf. Inmiddels is er in Didam een team van acht mensen dagelijks bezig met bemiddelen, begeleiden en coachen. Metin Durmus, één van de oprichters, is een betrokken ondernemer met een goed verhaal. De Uitzendondernemer van het Jaar werden vorig jaar voor het eerst georganiseerd, wat deed je besluiten om mee te doen?

“Laat ik beginnen met te zeggen dat we nooit hadden verwacht om als winnaar uit de strijd te komen. ‘Winnen’ was ook niet de reden waarom we hebben meegedaan. We hebben de opzet van de awards onder de loep genomen en vastgesteld dat de manier waarop de deelnemers worden beoordeeld voor ons, en dus eigenlijk voor alle deelnemers, een mooie manier is om te kijken waar we staan.”

“Je komt nu eenmaal niet vaak in de gelegenheid om, in een competitie, beoordeeld te worden door professionals. Hoe wordt aangekeken tegen onze doelgroep en onze specifieke markt? Wij zijn overtuigd van onze werkwijze maar we zijn toch benieuwd wat een deskundige jury daarvan vindt. En we groeien hard maar hoe verhoudt onze groei zich tot de markt? Want we zijn niet de enigen die succes hebben.”

Wat maakt het juryoordeel zo belangrijk?
“We waren met name zo nieuwsgierig naar de mening van de jury omdat we onszelf maar lastig met andere ‘gewone’ uitzendbureaus kunnen vergelijken. Het grote verschil is namelijk dat we met MVO Solutions niet de gewone arbeidskrachten bemiddelen maar dat wij ons richten op social return: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpen om aan werk te komen. Dat kunnen Wajongers zijn, uitvallers op een ROC of vakmensen die als gevolg van reorganisaties en faillissementen tijdens de crisis geen werk meer hebben en van wie kansen op een baan als sneeuw voor de zon verdwijnen.”

Waarom ben je met deze bijzondere doelgroep aan het werk gegaan?
“Bij veel van deze mensen, onder wie zich ook veel 50+ers bevinden, bestaat de kans dat zij, omdat ze het contact met de arbeidsmarkt verliezen, in een isolement raken. Bedrijven zijn niet bereid om hen aan te nemen, het vertrouwen in eigen kunnen ebt weg en de afstand wordt alleen maar groter. In 2013 hebben Erwin van Bree en Rob Verkerk, mijn partners binnen MVO Solutions, en ik besloten om uitzenden als middel in te zetten om voor deze mensen kansen te creëren op duurzame uitstroom.”
Een mooie combinatie van maatschappelijk bewustzijn en zakelijkheid?

“Begrijp me goed, we zijn een commercieel bedrijf en natuurlijk willen wij ook uren verkopen. Toch is het ons belangrijkste doel om mensen te helpen een talent of een vaardigheid te ontwikkelen en hen naar de arbeidsmarkt te brengen. En ervaren mensen met vakkennis terug te brengen. Dat vraagt niet alleen om meer begeleiding dan normaal, het vereist simpelweg een andere werkwijze. En die is wat complexer dan bij een normaal uitzendbureau. Er komt veel advieswerk bij kijken, zoals bijvoorbeeld bij de invulling van de Participatiewet maar ook intensieve jobcoaching.”

Zijn bevlogenheid en overtuiging genoeg om succesvol te blijven?
“Onze kandidaten zijn dus heel divers, de redenen voor de afstand tot de arbeidsmarkt zijn ook heel divers en om die reden werken we anders. Dat doen we goed maar doen we het goed genoeg? Hebben we last van oogkleppen? Daarom hebben we deelgenomen aan de Uitzendondernemer van het Jaar Awards. De vragen over hoe goed we presteren, waar dat aan ligt en hoe wij het denken te doen in de markt hebben ons gedwongen om even afstand te nemen van het dagelijkse werk en weer eens goed na te denken, goed te kijken naar wat we doen. Om er weer eens bewust van te zijn dat uitzenden op zich geen kunst is en dat ontwikkelen van arbeidsperspectief om meer vraagt dan kandidaten voorstellen. Dat was op zich al heel waardevol.”

Tenslotte, wat heeft het winnen van de Uitzendondernemer van het Jaar Awards teweeggebracht?
“Dat we uiteindelijk bij de laatste vijf zaten, was al een verrassing en ik had het idee dat dit niet alleen voor ons gold. Iedereen was blij met de finaleplaats. We zijn oprecht trots dat we gewonnen hebben en die winst heeft, mede door alle positieve PR, ook een heel prettig na-ijleffect gehad. We hebben gemerkt dat deuren makkelijker opengaan en dat we makkelijker bij partijen aan tafel komen.”

“We merken dat opdrachtgevers steeds alerter zijn op de reputatie van de bureaus met wie ze zaken doen. Wij zitten veel in de bouw en techniek waar de Wet Aanpak Schijnconstructies streng wordt nageleefd. Als er een controle is en je uitzendorganisatie is niet op orde, dan ben je als opdrachtgever volgens de Wet Ketenaansprakelijkheid het haasje. Met andere woorden, het met-wie-doe-je-zaken is belangrijk. Daarom voldoen we aan alle eisen en aan de NEN norm, dat zijn essentiële voorwaarden. Als je daarbovenop kunt zeggen dat je Uitzendondernemer van het Jaar bent, wordt duidelijk dat gemeenten en bedrijven toch ook daar heel gevoelig voor zijn.”