Sluiten



Het punt van… Maartje Daamen

Op 5 mei 2017 door WePayPeople


UitzendScope is een uitgave voor uitzendondernemers door WePayPeople. Een tweemaandelijkse newspaper met thema’s gericht op uitzendondernemers. Inschrijven voor UitzendScope kan hier.

Wie met plezier werkt, zorgt voor betere resultaten

In Utrecht, vlakbij de A2, is het hoofdkantoor van Dag1 gevestigd. Een fris kantoor, open en transparant. Met frisse, jonge mensen die allemaal op hun eigen manier aan het werk zijn. En voor wie de boog niet altijd gespannen hoeft te staan, getuige het zwaar gehavende dartboard dat aan de muur hangt. Dat werk en plezier op een succesvolle manier kunnen samengaan, bewijzen de FD Gazellen Awards die vlakbij het dartboard staan. Beloningen voor stevige en structurele, autonome groei. Hoe krijg je dat voor elkaar?

“Iedereen die bij Dag1 werkt, deelt de overtuiging dat het voor iedereen mogelijk is om te werken met plezier. Dus zorgen we ervoor dat wie hier werkt, hier graag naar toe komt en met een goed gevoel aan de slag gaat. Want als je hier met plezier je werk doet, als je hier op je plek bent, dan levert dat betere resultaten op. Dat we daar al vijf jaar het bewijs voor leveren, geeft wel aan dat die gedachte helemaal niet zo gek is.”

“Je kan eigenlijk wel stellen dat plezier in het werk onze core business is. Om daar dichtbij te blijven, zijn we buitengewoon zorgvuldig in alles wat we doen voor onze opdrachtgevers en de mensen die we plaatsen. We nemen elk aspect van het bedrijf, de cultuur, de baan en de mensen die er werken mee in de overweging om te kijken welke kandidaat daar het beste bij past. En omgekeerd hetzelfde, we gaan niet over één nacht ijs bij het voorstellen van kandidaten.”

Wat betekent dat voor je werkwijze?

“Wij werken, denk ik, heel anders dan het gemiddelde uitzendbureau waar een intermediair gemiddeld vijf tot zes vacatures per week moet invullen. Een recruiter bij Dag1 werkt aan één vacature per week. Het verschil: met die vijf tot zes vacatures is er veel druk op te ketel maar wat mij betreft vanuit het verkeerde perspectief. Er moet namelijk snel gezocht worden naar kandidaten waardoor de kwaliteit toch ergens in het gedrang komt. Want als een kandidaat een beetje past dan wordt ‘ie voorgesteld om vervolgens maar te kijken of het wat wordt.”

“Als je met maar één vacature bezig bent, is de druk ook hoog maar dan in termen van kwaliteit. Je moet investeren in die klant, je erin verdiepen. Daarom gaat een recruiter in gesprek met een opdrachtgever over de organisatie en de vacature. Wij gaan op zoek naar antwoorden op vragen als wie is die klant, wat wil hij of zij, waarom?

En waar komt de kandidaat in terecht, wat zijn de plannen van het bedrijf, wat is de cultuur, met wie wordt er straks samengewerkt? We praten dus niet alleen met de directeur of de HR-functionaris maar ook met de mensen van de afdeling waar iemand komt te werken. Omdat iedereen vanuit het eigen perspectief een idee heeft over hoe een baan eruitziet en wat de job inhoudt. En dat willen we allemaal weten.”

Hoe werkt dat richting kandidaten?

“We beginnen met het schrijven van een vacature op maat, passend bij de opdrachtgever, de baan en de kandidaat. Deze zetten we uit op alle relevante plekken en vervolgens gaan we zelf actief op zoek. Natuurlijk in onze eigen database maar ook op onder andere Linkedin. Dat is nodig want voor één vacature benaderen we gemiddeld 80 mensen.

“Iedereen die we op het oog hebben, benaderen we eerst telefonisch voor een interview van 10 minuten. Op basis van die gesprekken maken we een selectie van zes tot tien mensen die we uitnodigen op kantoor. Met hen gaat de recruiter een uur 1-op-1 echt in gesprek. En daarmee bedoel ik dat die recruiter doorvraagt op alle belangrijke punten. We hebben een coach in huis die onze recruiters traint in het voeren van dit soort gesprekken om ervoor te zorgen dat ze echt alles uit een kandidaat halen. Kwaliteit en tijd in de vraagstelling komt de kwaliteit en output van zo’n gesprek echt ten goede. En vergroot de kans op het vinden van de kandidaat die gaat slagen en op een goede manier gaat bijdragen.”

“Vervolgens sturen we de beste twee tot drie kandidaten naar de opdrachtgever voor een gesprek. Compleet met een overzicht van competenties, referenties en een concreet voorstel gaan zij rond de tafel. De kandidaat komt goed beslagen ten ijs want voorafgaand aan het gesprek is hij of zij al door ons gebriefd over het bedrijf, de bedrijfscultuur, de mensen, etcetera. Ons doel is om zulke goede mensen naar onze opdrachtgevers te sturen dat ze eigenlijk niet kunnen kiezen, dat ze eigenlijk alle kandidaten willen aannemen.”

Dat klinkt als een dure manier van werken

“Dat is het niet. Onze tarieven zijn gemiddeld, marktconform dus. Verhoudingsgewijs zijn we duur ten opzichte van uitzendbureaus die puur op volume draaien. En andersom hanteren we bijzonder aantrekkelijke tarieven als je het vergelijkt met partijen die zich recruitmentspecialisten noemen. En dat is een bewuste keuze. We willen voor een goede prijs een rol van betekenis spelen voor zoveel mogelijk bedrijven en kandidaten.”

“Daarnaast vinden we het inhoudelijke resultaat van ons werk belangrijker dan persé het financiële resultaat. Dat wil niet zeggen dat we een filantropische instelling zijn of geen geld willen verdienen, we stellen onze prioriteiten gewoon anders. We zijn ervan overtuigd dat onze dienstverlening echt een meerwaarde is voor onze klanten en dat die meerwaarde zich terugbetaalt. Dat blijkt dus in de praktijk ook zo te zijn.”

“Het mooie is ook dat bedrijven heel erg open staan voor onze manier van werken als ze eenmaal weten hoe we werken. Het is verbazingwekkend hoeveel bedrijven genoegen nemen met middelmatigheid in de manier waarop ze door uitzendbureaus worden bediend. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met conditionering: ze zijn het nu eenmaal gewend om zo geserviced te worden. Maar zodra ze in aanraking komen met verdieping en kwaliteit, en merken wat het effect daarvan is, zijn ze om. En dat is niet meer dan logisch. Waarom zou je een bureau inhuren als je acht kandidaten over de schutting geworpen krijgt en je alsnog al het werk zelf moet doen? Waarom zou je überhaupt daarvoor betalen? In zo’n geval kan je net zo goed zelf gaan adverteren.”

Pleit je ervoor dat iedereen op jullie manier zou moeten werken?

“Welnee. Kijk, met het business model waarbij een intermediair zes vacatures per week moet vullen, is niks mis. Als je je daar goed bij voelt, moet je dat doen. Het past gewoon niet bij onze filosofie. Nogmaals, het gaat er ons om mensen te plaatsen die met succes ergens aan de slag gaan en zo een bijdrage leveren aan een bedrijf. Dat ze met plezier aan het werk gaan. Hoe we daarvoor betaald worden, wat het verdienmodel is, maakt niet uit. Dat kan een bedrag per uur zijn, een vaste fee, alles kan.”

“Dat we daar heel flexibel in zijn, heeft met twee zaken te maken. We noemen onszelf bewust een recruitmentbureau omdat we meer doen dan alleen uitzenden. We doen namelijk ook werving en selectie, recruitment proces outsourcing, detachering, payrolling en HR backoffice. Daarnaast maakt ons werkterrein het mogelijk dat we de dingen doen zoals we ze doen. We zijn actief in een sector vanaf schoolverlaters op MBO4 niveau tot en met academici met 10 jaar werkervaring, in acht vakgebieden die allemaal ‘op kantoor’ plaatsvinden. Dat zorgt er natuurlijk wel voor dat onze propositie makkelijker uitvoerbaar is.”

Is dat toch een kleine nuancering van het succes?

“Nee hoor. Het staat voor mij als een paal boven water dat iedereen met plezier kan werken. En dat je een betere werknemer bent als je met plezier je werk doet. En ik ben echt niet zo naïef om te denken dat werk 100% van de tijd leuk is. Maar je kan er wel voor zorgen dat dit wel zoveel en zo vaak mogelijk het geval is.”

“Om dat voor elkaar te krijgen, gaan we elke keer met onszelf de uitdaging aan om een klant een betere kandidaat te leveren dan hij dacht nodig te hebben. Om een match te maken tussen wat een klant nodig heeft en iemand die deze verwachting overtreft, iemand waar hij echt beter van wordt.”

Dus je punt is…?

“Samengevat, maak een keuze. En kies voor dat waar dit vak echt over gaat: mensen met plezier aan het werk helpen. Door te investeren in mensen die waarde kunnen toevoegen. Wil je dat niet, investeer dan in IT om met zo min mogelijk mensen zoveel mogelijk volume te genereren. Kies je niet, dan ben je kansloos.”