Sluiten


CEO’s met ondernemersbloed

Op 29 november 2017 door WePayPeople

UitzendScope is een uitgave voor uitzendondernemers door WePayPeople. Een tweemaandelijkse newspaper met thema’s gericht op uitzendondernemers. Inschrijven voor UitzendScope kan hier.

CEO’s met ondernemersbloed

Ineke Kooistra is, op een haar na, vijf jaar CEO van YoungCapital – marktleider in Europa in HR-oplossingen voor jong talent. Het waren met name haar ambitieuze ondernemersgeest en energie die de oprichters van het uitzendbureau deden besluiten voor haar een stap opzij te doen. Die kwaliteiten zijn ook nodig om de stevige doelstellingen van YoungCapital te managen en behalen. Verwachte omzet 2017: ruim € 325 miljoen.

Even ter introductie, de geschiedenis van YoungCapital in een notendop.

“YoungCapital is in 2000 opgezet onder de naam StudentenWerk door Hugo de Koning, Bram Bosveld en Rogier Thewessen. Dat begon als een jobboard (online banenplatform, red.) om studenten aan het werk te helpen. Maar je bent pas een uitzendbureau op het moment dat er ook daadwerkelijk fysieke vestigingen zijn. En die kwamen er vrij snel, in 2003. Vanaf dat moment is bewust voor de strategie gekozen om op beide fronten te blijven groeien. En dus tegelijkertijd nieuwe vestigingen en nieuwe jobboards te openen. Op de dag van vandaag, 17 jaar verder, hebben we meer dan 25 jobboards en meer dan 35 vestigingen in Nederland. En dan nog extra locaties in Duitsland en 6 andere landen. We hebben bijna 1.000 mensen in dienst en zo’n 25.000 uitzendkrachten aan het werk.”

Hoe effectief zijn die jobboards?

“Heel. Om een idee te geven, we krijgen via de jobboards meer dan tweeduizend inschrijvingen per dag binnen. Via allerlei verschillende jobboards, want we hebben een netwerk van in totaal 22 doelgroepsites. Die mensen komen allemaal terecht in één grote database die in een periode van 17 jaar is uitgegroeid tot 5 miljoen mensen en waar al onze recruiters gebruik van maken. Zij kunnen kiezen uit welke jobboard ze mensen willen vragen, via een e-mail of een pushbericht via de app, om op een vacature te reageren. Kandidaten die dat doen, gaan we bemiddelen, we willen wel dat iemand vanuit een intrinsieke motivatie solliciteert.”

“Die database is ook belangrijk in de vertaalslag naar je toekomst. Wij zijn nu al nadrukkelijk bezig met machine learning. Dat houdt in dat wij op basis van de data van kandidaten en klanten een soort script hebben gemaakt dat we gebruiken om snel te beoordelen of een kandidaat en een klant een match zijn. Neem HelloFresh, wij weten precies wat voor mensen zij nodig hebben, die data zijn bekend. De ‘machine’ matcht die criteria, en dat zijn er best veel, met kandidaten en zo krijgen we binnen een paar tellen een selectie van de beste mensen in onze database voor HelloFresh. Of voor Picknick of voor welke klant dan ook. Deze ontwikkeling zorgt niet alleen voor meer efficiency maar voorkomt ook gedoe; als je vooraf weet dat

iemand niet bij het bedrijf past, voorkom je ook dat iemand tijdens het werk afhaakt. Op basis van het algoritme kunnen we kandidaten in de toekomst voordat ze solliciteren al laten weten ‘op basis van jouw profiel pas je veel beter bij dit bedrijf’.

Hoe wordt het DNA van zo’n klant ingericht?

“We weten vrij veel van een klant omdat we vaak al jaren zaken met ze doen. Er staan heel veel dingen in het systeem; wat klanten belangrijk vinden, waar ze een voorkeur hebben, wat succes- en faalfactoren zijn. We hebben ook een tool, Voice, waarmee we uitzendkrachten vragen kunnen stellen over hun werkgever, daar komt belangrijke informatie uit voor onze klanten. En we hebben een wetenschapper, een neuropsycholoog, aangetrokken die met sommige bedrijven in gesprek gaat. Verder zijn natuurlijk succesvolle plaatsingen de belangrijkste bron van informatie.”

In hoeverre investeer je in kandidaten?

“In hoge mate. We heten niet voor niets YoungCapital. Wij geloven echt in jong talent. Wij hebben 85% van studerend Nederland in onze database, mensen die we niet alleen willen plaatsen, maar waar we uiteindelijk ook een langere verbintenis mee willen aangaan. We zorgen er dan ook voor dat we de mensen die we tijdens hun studie aan het werk helpen ook na het afstuderen aan ons binden. We maken een plan met ze om hen de eerste periode na het afstuderen te plaatsen en tegelijkertijd te helpen in hun ontwikkeling met persoonlijke leiderschapssessies, met bepaalde opleidingen die nodig zijn voor een bedrijf of beroep. Na die eerste fase van een paar jaar kunnen ze dan kiezen voor een contract rechtstreeks bij een bedrijf of voor het comfort dat wij ze bieden in combinatie met een veelheid aan banen. Dat laatste is uiteindelijk waar we naartoe willen de komende jaren.”

De start van een hbo IT-opleiding is dan ook de logische next step?

“Ja, in nauwe samenwerking met een hbo-geaccrediteerde opleiding gaan we volgend jaar van start. Het is een forse investering en er is een compleet team mee bezig om kandidaten te werven. Dat zijn jonge mensen van zestien, zeventien, achttien jaar, rechtstreeks van de havo of vwo, misschien ook wel met een eerste jaar hbo achter de rug. Zij krijgen van ons echt een hbo-traject én kunnen gelijk aan het werk. Dus ze verdienen gelijk een goed salaris. En ze hoeven hun opleiding niet terug te betalen, want ze betalen geen collegegeld. Wij betalen alles.”

“Het leuke is dat ze ook gewoon heel gericht aan het werk gaan, dus het leren gaat veel sneller. Ze hebben fysieke lesdagen, maar heel veel gaat online. Dat vinden de meesten ook gewoon veel fijner, omdat ze eigenlijk geen tijd hebben om naar school te gaan. Om de beste mensen te vinden, hebben we een recruitment campus ingericht waar we streng testen en selecteren. Het is niet zo dat iedereen vrijblijvend kan deelnemen en kijken wat het wordt. Iedereen gaat goed door de mangel, want we willen gewoon de besten op die opleiding hebben.”

Tot slot: YoungCapital groeit als een dolle, wat zijn de ambities?

“Groeien. In alle opzichten. En daar moeten we geld voor verdienen. Dit jaar bewegen we al naar een half miljard, de ambitie is om ergens tussen 2020 en 2025 een miljard te realiseren. Al met al gaan we harder dan we hadden verwacht, we gaan dan ook dik boven de vierhonderd miljoen begroten volgend jaar. En eigenlijk hoeven we daar niet zoveel voor te doen, dat gaat automatisch. Dit klinkt arrogant, maar dat bedoel ik niet zo. Het is eigenlijk iets dat voortvloeit uit vier strategische topics en daarbij staat groei nota bene op de vierde plek. Want op 1 staat ‘happy, healthy, connected’. Op 2 staat ‘love brand’ en 3 is ‘beter, slimmer, sneller’. En 4 is dus groei. Wat is de filosofie? Als je 1, 2 en 3 op orde hebt, dan krijg je 4 vanzelf. Groei dus.”