FD: Payroll Works heet voortaan WePayPeople

Op 23 oktober 2014 door WePayPeople

fd bericht

Payroll Works, een snelgroeiend Amsterdams bedrijf in salarisadministratie en payrolling, verandert zijn naam vandaag in WePayPeople. De oude naam gaat de prullenbak in en daarbij speelt mee dat het verschijnsel payrolling in een kwade reuk is komen te staan.

‘De oude naam dekte de lading van alle activiteiten van ons bedrijf niet meer’, zegt directeur Julius Kousbroek. Maar hij steekt niet onder stoelen of banken dat de negatieve publiciteit over payroll-bedrijven een rol heeft gespeeld heeft bij de beslissing om de naam te wijzigen.

‘Onterechte kritiek’

‘De afgelopen anderhalf jaar is de discussie over payrolling het negatieve in geschoven’, zegt Kousbroek. Vakbonden bekritiseren het als een constructie voor werkgevers om onder dure arbeidsvoorwaarden uit te komen en om ontslagbescherming te omzeilen.

Kousbroek meent dat er veel onterechte kritiek bestaat op payrollen. Maar ziet ook dat een aantal payroll-bedrijven personeelsbestanden hebben overgenomen van grote werkgevers waarbij werknemers weliswaar het oude salaris behielden, maar inleverden op pensioencondities en andere arbeidsvoorwaarden.

Administratieve rompslomp

Toch zal de behoefte aan payroll volgens Kousbroek alleen maar toenemen. ‘Het werkgeverschap is knetterend ingewikkeld geworden. Dat begon twaalf jaar geleden al met de Ziektewet. En het wordt steeds erger: in plaats dat er een vereenvoudiging komt, maken ze het ingewikkelder.’

Werkgevers, zeker de kleine bedrijven, willen af van die complexiteit, administratieve rompslomp en financiële risico’s. Payroll-bedrijven nemen die van ze over. Dat zal niet in de huidige vorm blijven gebeuren, denkt Kousbroek. ‘Ik kan me voorstellen dat wij straks niet meer de werkgever zijn, maar dat bedrijven ons een opslag betalen om bepaalde risico’s over te nemen.’

Groei activiteiten

Voorlopig zijn via het Amsterdamse bedrijf vierduizend mensen aan de slag en het verwerkt daarnaast drieduizend salarisstroken. Het doet verder de loonadministratie en andere backoffice-diensten voor uitzendbureaus en biedt beloningsdiensten voor hoogopgeleide arbeidsmigranten in onder meer de olie-industrie, luchtvaart en IT-bedrijven.

‘De oude naam is te krap voor al die activiteiten’, zegt Kousbroek. ‘Omdat we dat allemaal niet in één naam kunnen vatten, vertellen we wat we doen: we pay people. We zijn eigenlijk een salarisadministrateur. Het gaat om mensen. Die werken om er geld mee te verdienen.’

Dat betalen is nog best ingewikkeld, benadrukt hij. ‘Wij zorgen dat het netjes gebeurt. Als mensen hier hun handtekening zetten, weten ze dat ze op tijd hun geld krijgen. Als het hier fout gaat, kunnen mensen niet pinnen en kun je hun hele weekend verpesten.’

Bron: FD