In FD: Waak voor generaliseren bij payrolling

Op 3 september 2013 door WePayPeople

Visie van Julius Kousbroek over het generaliseren van payrolling in het FD. De datum: 3 september 2013.

Ingezonden brief Payroll Works in FD

Waak voor generaliseren bij payrolling

De suggestie dat recente rechterlijke uitspraken een bom onder payrolling zijn, is voorbarig. Wie deze zaken goed bekijkt, kan alleen maar tot de conclusie komen dat de rechter de juiste uitspraak heeft gedaan. De betrokken partijen hebben er namelijk een potje van gemaakt. Maar het gaat om uitzonderingen die niet representatief zijn voor het overgrote deel van de invulling van payrolling.

Niet voor niets zijn deze cases bij de rechter terechtgekomen. Belangrijke regels voor goede payrolling zijn geschonden. Zo werd opvolgend werkgeverschap niet goed gehanteerd, of kreeg de medewerker zijn salaris plotseling van een payrollbedrijf zonder dat hij daarover geïnformeerd was. In dat geval was zelfs geen arbeidsovereenkomst getekend. In meerdere gevallen was de werknemer niet duidelijk verteld wie de werkgever was. Zaken die bij een goed payrollbedrijf, dat de juiste (flex)cao hanteert en lid is van de Stichting Normering Arbeid, onvoorstelbaar zijn.

In ons land werken 200.000 mensen via payrolling, deze vorm van arbeid is vastgelegd in de wet. Er is een handvol rechtszaken. In iedere sector zijn bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels. Betekent dit dat de gehele beroepsgroep fout zit? Of dat er een bom ligt onder die specifieke dienstverlening? Het is gevaarlijk en onzorgvuldig om op basis van een aantal slechte voorbeelden te generaliseren. Zolang payrollbedrijven zich houden aan de wet- en regelgeving is er niets op aan te merken. De meeste doen dat. Julius Kousbroek is directeur van Payroll Works.

Publicatie artikel op website Financieel Dagblad
Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van het Financieel Dagblad. Let op: u heeft een account nodig om het artikel daar te bekijken.