Sluiten


Vergeten waar je heel goed in bent?

Op 5 april 2013 door WePayPeople

Bedrijven die actief zijn op de flexmarkt moeten heel snel in beweging komen. Dat was toch wel het gedeelde gevoel aan het einde van het Flexcongres dat 4 april in Houten werd gehouden. Eén van de sessieleiders verwoordde het zelfs op smekende toon “Kom in godsnaam in beweging”. Zelf leidde ik ook een sessie op deze dag. En op mijn vraag aan de zaal welke veranderingen zij zien in de markt was het meest opvallende antwoord: “We doen al jaren hetzelfde in onze branche. Je moet echt onder de motorkap kijken om de veranderingen te zien”.

Doen waar je echt goed in bent

De wil om te veranderen is er, maar onze tijd wordt opgeslokt door de dagelijkse praktijk. Het werk gaat door zodat er weinig tijd overblijft om te innoveren. Tijd om je hoofd leeg te maken om zo ruimte te krijgen voor nieuwe ideeën is er domweg niet. Voor je het weet ben je alleen nog maar bezig om alle processen in je organisatie op peil te houden. Of nog erger: je vergeet waar je als bedrijf het allerbeste in bent en daar alle aandacht aan te besteden. Darwin zei al: ‘It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.” Uitzendorganisaties en intermediairs zouden zich alleen maar bezig moeten houden met waar ze heel goed in zijn: bemiddelen in personeel. Zet alle rompslomp die er bij hoort, maar niet de kernactiviteit vormt, buiten de deur en maak je hoofd vrij. Focus op waar je het beste in bent. Dan ga je vanzelf bewegen voorspel ik.

Outsourcen is trending

Onderzoek laat zien dat outsourcing de trend van nu is. Het zorgt voor reductie van risico’s en kosten, creatie van meerwaarde door inzet van specialistische externe partners en ruimte om te focussen op strategie en kernactiviteiten. Dit onderwerp stond in ‘mijn’ sessie centraal. Voor bestaande uitzenders en intermediairs voelt het outsourcen van hun backoffice op voorhand als rijden in je eigen auto, maar het schakelen aan een ander over laten. Nieuwkomers op de markt zie ik echter veel gemakkelijker de backoffice uitbesteden. Die gaan aan de slag met een krachtig idee, vaak een nichemarkt aanborend, en bellen ons om de backoffice te doen. Zij willen af van dat blok aan hun been en zich alleen maar bezig houden met hun core business: bemiddelen van mensen. Zij zien met name voordelen van onze expertise en wenden de financiële ruimte aan (geen zorgen over wanbetalingen en voorfinanciering) om snel te groeien.

Stuiteren van de adrenaline

Ik hoorde een sessieleider die niet uit de uitzendbranche komt een mooie uitspraak doen: “Iedereen in de flexbranche zou nu moeten stuiteren van de adrenaline. Zowel inleners als arbeidskrachten nemen steeds meer de flexhouding aan. We worden steeds meer een flexeconomie.” Daar ben ik het van harte mee eens. Herontdek dus waar je heel goed in bent, ga dat weer 100% doen en besteed de ballast uit.