Sluiten


Veelgestelde vragen over het coronavirus: informatie voor werkgevers

Op 1 april 2020 door WePayPeople

Omdat we veel vragen met betrekking tot het coronavirus ontvangen van ondernemers, schreven we een blog waarin we antwoord geven op een (groot) aantal van deze vragen. Meer informatie voor ondernemers en werkgevers is te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Wij schreven ook een blog met informatie voor werknemers.

Moeten mijn werknemers thuiswerken?

De opdracht vanuit het kabinet is dat werknemers tot en met 28 april zo veel mogelijk thuis dienen te werken. Verder is opgeroepen om de werktijden zoveel mogelijk te spreiden.

Mag ik werknemers de toegang tot kantoor/de werklocatie ontzeggen?

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkplek. Wanneer bepaalde werknemers bijvoorbeeld ziek zijn, kan het zijn dat het weigeren van toegang tot de werkplek onderdeel is van het creëren van een veilige werkplek.

Wat kan ik doen om de kans op besmettingen op mijn werklocatie te verkleinen?

Om de kans op besmettingen te verkleinen, is het verstandig om werknemers met milde gezondheidsklachten thuis te laten werken. Milde gezondheidsklachten omvatten:

  • Niezen
  • Keelpijn
  • Loopneus
  • Licht hoesten
  • Verhoging tot 38 graden

Wanneer de klachten erger worden, dan dient de werknemer in kwestie contact op te nemen met de huisarts. Om de kans op besmetting op werklocatie nog meer te verkleinen, is het wijs de volgende maatregelen te nemen:

  • Zorg dat alle werknemers regelmatig de handen wassen met water en zeep en dit afdrogen met een papieren handdoek;
  • Zorg dat alle werknemers niezen en hoesten in de binnenkant van hun elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes bij het hoesten of niezen en gooi deze direct weg;
  • Schud geen handen;
  • Houd 1,5 meter afstand.

Mag ik als werkgever weigeren dat een werknemer zijn of haar vakantie intrekt?

Ja, dat mag je als werkgever weigeren. Is er voldoende werk, dan is er niet direct reden om dit te doen. Is er (te) weinig werk of reeds vervanging geregeld, dan is het te overwegen deze intrekking te weigeren.

Mag ik als werkgever een werknemer verplichten om vakantiedagen op te nemen?

Nee, het verplichten van het opnemen van vakantiedagen is niet toegestaan. Als werkgever moet je in principe gewoon het loon doorbetalen, ook als er minder werk is.

Mag ik als werkgever mijn werknemers verbieden om op vakantie te gaan naar het buitenland?

Nee, dit mag je als werkgever niet doen. Het enige wat jij als werkgever mag afspreken met je werknemers, is wanneer zij op vakantie gaan. Over de vakantiebestemming mag je niets zeggen. Je mag als werkgever wel vragen of je werknemers niet naar een risicogebied willen reizen, maar hier hoeven zij zich niet aan te houden.

Mag een van mijn werknemers weigeren om af te reizen naar een risicogebied?

Of je werknemers een zakenreis mogen weigeren, hangt af van het reisadvies dat is gegeven door het ministerie van Buitenlandse Zaken. De volgende regels gelden hier:

  • Vraag je je werknemers af te reizen naar een land waar een negatief reisadvies geldt (kleurcode rood), dan mogen zij deze reis weigeren;
  • Vraag je je werknemers af te reizen naar een land met kleurcode oranje, dan mogen zij dit weigeren als de reis niet noodzakelijk is (noodzakelijk betekent hier: essentieel voor het bedrijf);
  • Vraag je je werknemers af te reizen naar een land met geen of een groene kleurcode (en hoort de reis bij het normale werk)? Dan mag de reis in principe niet worden geweigerd. Gebeurt dit toch en is er geen vervangend werk, dan kan het worden bestempeld als werkweigering.

Moet ik als werkgever zorgen voor de middelen om thuis te werken?

Hier geldt eigenlijk hetzelfde als op kantoor: als je werknemers voor werkgerelateerde zaken apparatuur, denk aan een telefoon of laptop, nodig hebben, dan dien jij dit te regelen. Is bijvoorbeeld een printer essentieel om je werk thuis te uit te kunnen voeren? Dan geldt hier ook dat jij dit als werkgever dient te regelen.

Moet ik als werkgever maatregelen nemen om verspreiding van het virus tegen te gaan?

Ja, in principe wel. Als werkgever ben je verplicht om een veilige werkomgeving te realiseren en het nemen van maatregelen tegen verspreiding van het virus hoort hierbij.

Wat kan ik als werkgever samen met mijn werknemers doen om het risico op besmetting te verkleinen?

Hier geldt eigenlijk: volg de adviezen van de overheid en het RIVM op.

  • Zorg dat alle werknemers regelmatig de handen wassen met water en zeep en dit afdrogen met een papieren handdoek;
  • Zorg dat alle werknemers niezen en hoesten in de binnenkant van hun elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes bij het hoesten of niezen en gooi deze direct weg;
  • Schud geen handen;
  • Houd 1,5 meter afstand.

Ben ik als werkgever verplicht om beschermingsmiddelen tegen corona aan te bieden?

Als werkgever ben je verplicht om een veilige werkomgeving te realiseren. Dus ja, in principe wel. Zeep, ontsmettende doekjes en papieren handdoeken zijn cruciaal. Als werkgever is het een relatief kleine moeite dit op te nemen binnen je bedrijf.

Mag ik als werkgever werktijden aanpassen?

De door de overheid gegeven corona-maatregelen zeggen dat je de werktijden zoveel mogelijk moet spreiden. Het aanpassen van werktijden kan hier onderdeel voor zijn. Hiermee zorg je als werkgever dat niet te veel mensen tijdens de spits werken en kun je makkelijker de 1,5-meter-afstand-regel waarborgen.

Privacy instellingen

Wij nemen jouw privacy serieus en geven je de mogelijkheid zelf in te stellen welke gevens je tijdens het bezoek aan onze website afgeeft. Je kunt jouw instellingen te allen tijde wijzigingen.

Privacy policy | Sluiten
Settings